Wojnar, Jan 1944-2014

Wojnar, Jan 1944-2014

Documents for download
Detail
MARC
Field Ind Field content
leader -----nam-a22------i-4500
1 jo20000074293
3 CZ PrNK
5 20200618105611.8
8 001102|n|acnnnaabn n a|a
40 ## $a ABA001 $b cze $d BOA001 $d ABA001
46 $f 1944 $g 2014
100 1# $a Wojnar, Jan $d 1944-2014 $7 jo20000074293
370 $c Česko
667 $a Záznam neprošel revizí podle pravidel RDA.
670 $a Literární noviny 44/2000, str. 12
670 $a www(Portál české literatury), cit. 25. 7. 2014 $b biografické údaje, datum úmrtí
678 0# $a Narozen 17. 8. 1944 ve Vendryni, zemřel 20. 7. 2014. Experimentální básník a konceptuální umělec. Působil v Třinci.
688 $a The initial path of Jan Wojnar led through exact rational visual creations in which he wanted to examine the dialectical relationships between individual natural, material and other phenomena. In his monochrome reliefs he explored the link between the monochrome surface itself and the purely geometrical bodies applied to it. Later works of the artist are characterised by testing the relationships between black relief surfaces and their covering with white powder. They can possibly be considered “open works” when the final form depends on the viewer's manipulation of the work and the will to change it. All of the following works developed within a demarcation between two visual structures forming a grid, i.e. a kind of materialised relationship between them. The newly emerging positions of these themes were photographic series in connection with their interpretation in words and drawings. Through a particular action the artists studied the relationship of the material to himself, such as by cutting or piercing it through. He attempted to cause a change that was recorded by a change in the form of the medium itself. The conceptuality of the artist gradually evolved into a series of captures when the surface of the paper was considered the mediator of contact between the artist and the selected object of interest. At the end of his life he created series of monochrome reliefs in which his endeavour towards maximum expression reached its imaginary peak. $b Lenka Dudášová
689 $a Počáteční cesta tvorby Jana Wojnara vedla skrze exaktní racionální vizuální kreace, ve kterých se snažil prozkoumávat dialektickou vztahovost a vzájemnou souvislost jednotlivých přírodních, materiálových a jiných realit. Ve svých monochromních reliéfech zkoumal vztahy mezi samotnou monochromní plochou a často na ni aplikovanými čistě geometrickými útvary. Pozdější autorovi práce nesou charakter zkoumání vztahů mezi černými reliéfovými plochami a jejich zakrýváním bílým práškem. Je možné je považovat za tzv. otevřená díla, kdy jejich výsledný tvar závisí na divákově manipulaci s dílem samotným a vůlí jej měnit. Veškerá následující tvorba autora se rozvíjela v rámci vymezení mezi dvěmi vizuálními strukturami tvořícími mřížku, tedy jakýmsi druhem zpřítomněného vztahu mezi nimi. Jako nové polohy těchto témat se objevily fotografické série ve spojení se slovní a kresebnou interpretací. Autor také prostřednictvím určitého aktu zkoumal vztah materiálu k němu samému, například proříznutím nebo probodnutím. Snažil se vyvolat změnu, která byla zaznamenána samotnou změnou podoby média. Konceptuálnost autora postupně dospěla až k sériím uchopování, kdy byla plocha papíru považovaná za prostředníka při kontaktu mezi autorem a zvoleným předmětem zájmu. Na sklonku svého života tvořil série monochromních reliéfů, ve kterých jeho snaha o maximální vyjádření dosáhla svého pomyslného vrcholu. $b Lenka Dudášová
906 $a br20001102 $b anmu
906 $a no20140725 $b vrbael $c Záhlaví - datum úmrtí
906 $a oz20140728 $b anmu $c záhlaví - rok úmrtí, zdroj - další výskyt, biografická poznámka - doplnění
998 $a 000074293
1112 $c 20171002
Processing history